Doorgaan naar hoofdcontent

Van startend blog naar wervelend succes: De 5 prioriteiten

5 prioriteiten die elk beginnend blogger zou moeten doen in de eerste weken


Bij de opstart van een blog is het natuurlijk leuk als er langzaamaan steeds meer pageviews bij komen! Maar de grotere mate van bezoekers betekent ook, zeker in het begin, dat de lat hoger komt te liggen.

Daarom schrijf ik deze week over wat iedere startende blogger zou moeten doen. En waarom dat in sommige weken zelfs belangrijker is dan met een spiksplinternieuw artikel op de proppen komen.

1.
Doelstelling aanscherpen

Ik schreef het al eerder, zonder een intentie zijn er geen doelstellingen te behalen. Dit doe ik stap voor stap en bekijk ik per week. Met een specifiek doel dat ik wil behalen, bepaal ik wat voor soort artikel ik die week post.

Een blog wat overal en nergens over gaat is ontzettend leuk voor jou als blogger (literaire vrijheid tot en met!:)), maar kan lezers verwarren en afschrikken. Tenzij je een Kardishian bent en daarmee een leesdoel als persoonlijkheid an sich, is men meestal toch vooral geïnteresseerd in één bepaald onderwerp. Het onderwerp waar jij iets over wil zeggen, jouw specialisatie.

Vraag jezelf dus geregeld af ‘Ben ik dichtbij mijn passie en kennisgebied, of wijkt het teveel af?’ ‘Werk ik nog binnen mijn blogvisie?’

2.
Beschrijving toespitsten

Ik heb de beschrijving toegespitst op mijn profiel, zodat mensen weten waar ik over schrijf en of dat aansluit bij wat zij willen lezen. Dit heb ik gedaan voor zowel mijn blogpagina als ook op mijn social media waar ik het blog promoot. Naarmate ik verder kom, wordt mijn niche (als het goed is) alsmaar helderder.
Deze informatie is belangrijk. Als wij een ‘match’ zijn, kunnen lezers mij volgen.

3.
Correcties aanbrengen in voorgaande blogs
Met de kennis die ik nu heb, zou ik sommige dingen anders schrijven dan een maand geleden. Omgekeerd zijn deze blogposts er nog als ik een maand verder ben en inmiddels zoveel heb geschreven dat ik ze bijna zou vergeten. Maar door onderlinge linkjes tussen artikelen en lezers die in de archiefbak zoeken, blijven ook deze artikelen net zo relevant als de nieuwe content.

Bovendien blijven promotiepins online staan. Wanneer zij opnieuw worden bewaard, triggert dit de algoritmen van social media en rolt de bal weer rustig verder. Ook kan ik bewust nieuwe promoties plaatsen voor eenzelfde artikel. Al deze manieren vergroten het aantal paginabezoekers later in het proces. Onder één voorwaarde; dat de basis goed is.

4.
Netwerk uitbreiden op bestaande kanalen

Ik wil natuurlijk meer lezers op mijn blog! Altijd. Want of ik nu schrijf om het publiek te laten weten dat ik besta, te inspireren of om er geld mee te verdienen, het is wel zo prettig als mijn werk ook gelezen wordt. Dus ga ik actief bezig met netwerken. Het doel? Inderdaad, mijn contacten uitbreiden om een hoger aantal potentiele bezoekers te bereiken.

Dit gaat ook op voor contacten in het privé-netwerk. Die gezellige club of vereniging waar jij bij zit wil jou vast wel supporten om je een eindje op weg te helpen. Laat dus weten dat je blogt door er in de pauzes over te praten. Of verspreid het nieuws door automatisch jouw website onderaan elke mail te zetten die je verstuurt. In dit stadium zijn alle likes, shares en followers die er jouw kant uitkomen, welkom!

5.
Netwerk uitbreiden met een nieuw social media

Naast het uitbreiden van wat ik al doe, richt ik me ook op nieuwe kanalen. Omdat ik een nitwit en zero knowledge-social media-specialist ben (ahum!), moet ik me daar eerst in verdiepen.

Hoe werkt het? Is het interessant voor mijn blog? Hoe haal ik volgers uit dit medium en zijn er voldoende mogelijkheden om mijn blog te promoten?
Na enig onderzoek en het opdoen van know-how, ga ik aan de slag! Zodoende blijf ik vooruit kijken en richt ik me op de toekomst.

Bonus:
Van de klusjes op mijn to-do-list is er één die wekelijks terugkomt, maar zeker zo belangrijk is juist bij de afstart: de week afsluiten met een evaluatie. Hiervoor gebruik ik de statistieken.

Na de eerste 100 pageviews per artikel (en 70 op een recorddag) wil ik daar nu ruim overheen. Na de eerste 1000 impressies voor één pin, wat over het weekend al voor meerdere pins gerealiseerd is, wil ik er nu duizenden op één pin én een minimum van 1000 voor élke pin. Daarnaast wil ik het percentage dat doorklikt naar de website in verhouding tot het aantal impressies verhogen door mijn pins en de onderschriften een nóg scherpere call-to-action mee te geven. Etcetera.
Uiteraard is deze evaluatie afhankelijk van de doelstellingen die jij voor jou persoonlijk hebt gesteld.

Dit was week 2, schrijvende in week 3. Een fijn weekend allemaal! En keep up the good work! Laat je mailadres achter om op de hoogte te blijven (onderaan de pagina) of volg mij op Pinterest en Google+.

Reacties

Contactformulier

Naam

E-mail *

Bericht *

Populaire posts van deze blog

Snelle verdientips en trucs op Euroclix! Veel mensen die een blog schrijven over geld verdienen, verdienen daar zelf uiteindelijk het meeste aan. Dat is het doel van hun schrijven namelijk. Ik geloof in een win-winsituatie. Als je deze blogs al langer leest en op zoek bent naar manieren om extra geld te verdienen, doe je dat vaak niet zomaar. Je hebt ongetwijfeld eerder het web afgestruind, waarschijnlijk meermalig, op zoek naar die gouden formule onthuld. Je bent daarbij ook voorbij gekomen aan het begrip Euroclix.  Euroclix is een website waar je clix kan verdienen voor een aantal taken, zoals bijvoorbeeld het invullen van enquetes, e-mails aanklikken (zo’n 2 á 3 gemiddeld per dag) en je kan geld terugkrijgen over aankopen die je via de website doet. Deze punten (clix) kan je dan weer omzetten in geld en op jouw bankrekening laten uitbetalen. Je kan je punten ook doneren voor het goede doel! Op deze manier kan je dus een bijdrage leveren aan een betere werel...

7 handigheden: Van hobby naar profitable!

Er is in de blogwereld genoeg geschreven over het definiëren van jouw niche, het vinden van je doelgroep en effectieve marketing. Ik hoop in dit blog een aanvulling te geven waardoor het je dit keer wél gaat lukken!;) Bovendien helpen deze handigheden jou om tijdens het proces vol te houden en je niet vroegtijdig uit het veld te laten slaan. 1. Begin met wat je leuk vind. Zeker als je creatief bent, kan het heel goed zijn dat jij all-round bent. Bedenk één ding waar je het liefste mee aan de slag gaat. Doe een persoonlijke brainstormsessie en maak een keuze. De rest op het sheet bewaar je voor later. Houdt het speels. Creativiteit gaat niet om jezelf te zeer in te perken. Volg elke impuls waar jíj plezier aan beleeft. Op die manier lukt het jou eenvoudiger om je enthousiasme ook op je lezers over te brengen. Waar jij blij van wordt en wat jij wilt vertellen aan de wereld, is waarschijnlijk   jouw unieke stem die naar buiten gebracht wil worden. Volg je bliss ,...

Het genereren van de cash flow, deel 3

Het genereren van de cash flow, deel 3 In mijn welkomstblog schreef ik over het genereren van de cash flow. Deze serie gaat daar dieper op in. Per keer zullen er een aantal aspecten worden behandeld. Vandaag, het loslaten van de mainstream! Wat is succes en de schaduwzijde van ‘vals’ succes. Eerst deel 2 lezen? Dat kan hier! Ik weet dat sommigen van jullie staan te trappelen om verder te gaan met snelle tips en tricks om vooruit te komen. Loslaten valt daar niet onder. Dat hoort bij stilstaan. Toch had ik vandaag de ingeving om te willen stilstaan bij het loslaten. Influencer of slachtoffer van de beïnvloeding Social media. We maken er allemaal gebruik van bij het bloggen. Door bekendheid te geven aan ons blog schrijven we ten minste niet voor een halve kip en een vossenstaart. We trekken klandizie naar ons bedrijf. Of we vergaren nóg meer volgers. We komen daardoor in aanraking met anderen uit dezelfde branche, de ‘ervaringsdeskundigen’. Het is een gelijkwaardige ...